Nieuwe bewoner?

Wat is handig om te weten?

Als je net bent ingetrokken in het appartementencomplex Newport Nesselande Kopenhagen maakt deze pagina je een beetje wegwijs in de gewoonten, afspraken en contactmogelijkheden met andere bewoners.

De website

De website heb je al gevonden als je deze pagina leest. Op de website www.vvennk.nl vind je relevante informatie over het gebouw en de vereniging van eigenaars, documenten, formulieren en contactadressen. Ook staat er rechts een blog met actuele informatie en een agenda van geplande activiteiten.

Het huishoudelijk reglement

Een van de documenten waar regelmatig naar verwezen wordt en waar je zelf veel antwoorden op je vragen kunt vinden is het Huishoudelijk Reglement. Je vindt er onder andere leefregels (bv. hinder, vloeren, afval, gebruik daktuin) en welke aanpassingen aan je woning wel en niet mogen of onder welke voorwaarden (bv. kleuren, vergunningen). Houd er rekening mee dat het balkon en de galerijen gemeenschappelijke delen zijn, waar je voor aanpassingen in principe toestemming aan de Vergadering van Eigenaars moet vragen. Ook mag de deurbel, intercom en mechanische ventilatie niet aangepast worden.

Hoe houden we ons appartementencomplex schoon?

Natuurlijk ben jezelf verantwoordelijk voor de schoonmaak van het privé woongedeelte. Daarnaast hebben we de hallen, liften, trappenhuizen, galerijen en buitengedeelten. Voor de gemeenschappelijke delen van het gebouw hebben we Romaro ingehuurd, die meerdere keren per week aan het werk zijn. Je zult de schoonmakers vaak tegenkomen. Ook regelt dit bedrijf de glasbewassing. 4 x per jaar worden de buitenkanten van de ramen door hen gezeemd, plus de buitenkanten van de galerij beglazing. Op de agenda op de website en in de liften wordt vermeld als we weten wanneer ze komen (altijd onder voorbehoud van het weer). Voor het schoonhouden van de galerijen zelf zijn de bewoners verantwoordelijk, net als voor de balkons.

Afval hoort buiten in de containers, die staan zowel aan de voorzijde voor de Jumbo (restafval, papier, glas en kleding), als aan de zijkant bij de Menorcalaan (restafval, papier en glas). Het afval hoort in de container en niet er naast. Naastplaatsingen zijn strafbaar en de gemeente heeft BOA’s aangesteld om strenger te handhaven. Dus is de container vol? Neem het vuil even mee terug en bewaar het een dagje in de berging. De containers worden in de regel dagelijks geleegd. Grofvuil kun je eventueel laten ophalen door de gemeente. Maak een afspraak en plaats het ’s ochtends vroeg bij de containers op de hoek Siciliëboulevard/Menorcalaan.

In de lifthal op -1 en op de begane grond staan prullenbakken. Deze zijn bedoeld voor kleine prullen, die je in de hal op weg naar buiten of op weg naar garage of berging oppakt. Het is nadrukkelijk niet de bedoeling jouw huisvuil daar in weg te gooien.

Hoe blijf je geïnformeerd en vind je je buren?

Er zijn 2 WhatsApp groepen: de groep Bewoners (voor huurders en eigenaren samen) en de groep Eigenaren (alleen voor VvE leden). Daarnaast verschijnt er met enige regelmaat (1 x per 6 weken ongeveer) een nieuwsbrief met informatie vanuit het bestuur.

De parkeergarage

Tot slot: het is altijd een beetje lastig te doorgronden welke partijen in de appartementen complexen waarover gaan. Het meest voorkomende misverstand is de invloed die onze VvE heeft op het beleid van de parkeergarage. Aan onze zijde heeft de parkeergarage de specificatie Blok C. Voor deze parkeergarage is er een eigen VvE. Een aantal van onze bewoners hebben het op zich genomen de contact met dit bestuur aan te trekken en hopen op deze manier de medezeggenschap voor onze bewoners vorm te gaan geven.

Handige eerste acties

Om direct in contact te staan met je medebewoners en op de hoogte te blijven van activiteiten van de VvE is het handig om je aan te melden voor de Whatsappgroepen en voor de Nieuwsbrief.

Kijk verder even rond op de contactpagina, waar je leest hoe je dingen kunt aanvragen, melden en wat voor jou relevante contactadressen zijn. Hieronder nog even op een rijtje met de nodige linkjes erin.

1. Aanmelden voor WhatsApp groep(en)
  2. Inschrijven voor Nieuwsbrief
  3. Aanvragen Liftbescherming voor verhuizing
  4. Eventueel aanvragen extra sleutel(s) hoofdingangen